Site Network: Laman Utama | Harakah | Malaysiakini | Che Det

ISU BERHUBUNG AL-QURAN DI HINA

KUBANG PASU. Ekoran pendedahan isu Al-Quran di hina yang didedahkan di dalam blog pembelawaja.blogspot.com telah mengemparkan masyarakat khususnya di sekitar Kubang Pasu.

Al-Quran yang merupakan kitab suci yang diturunkan oleh Allah SWT kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW untuk menjadi rujukan dan panduan kehidupan manusia di atas muka bumi ciptaanNya, sejak akhir-akhir ini telah dijadikan sasaran pihak tertentu menghina ajaran Islam yang mulia.

Peristiwa pembuangan naskah Al-Quran yang tertulis perkataan-perkataan yang menghina Tuhan amat memilukan, sekaligus memperlihatkan bahawa permasalahan akidah umat Islam semakin parah.

Menurut Setiausaha Masjid Al-Mutaqqin, Bandar Darulaman, Jitra, saudara Mohd Noor Hanapi bahawa, “gejala pembuangan Al-Quran dengan tertulis perkataan-perkataan yang menghina Tuhan dan menyalahkan takdir amat memilukan, jika ia diperlakukan oleh individu yang beragama Islam”.

Mohd Noor menambah, “masyarakat wajar melihat perkara ini bukan sekadar isu semata-mata, sebaliknya mesti dilihat dalam konteks yang lebih luas, sebaliknya ia merupakan gejala murtad dan hilang keyakinan dikalangan rakyat yang lemah pegangan kepada agama Islam”.

“Kelemahan umat Islam masakini ialah kerana tidak menitikberatkan kepada ilmu Islam yang boleh menjadi benteng kekuatan dalam pegangan beragama, sekaligus dapat menggelakkan diri dari terjerumus ke lembah yang di hina oleh Allah SWT, ujarnya lagi.

Sehubungan itu, beliau ingin menyeru kepada masyarakat supaya memberi perhatian yang lebih bersungguh-sungguh untuk memastikan setiap ahli keluarga masing-masing mendekatkan diri dengan ilmu pengetahuan Islam supaya perkara yang seumpama ini tidak berulang lagi.

0 komen:

Catat Ulasan